We wrześniowy weekend kończący festiwalowy sezon w Polsce, w Białymstoku odbędzie się 8. edycja Festiwalu Up To Date. Każdy, kto 8 i 9 września wybierze się do Białegostoku otrzyma selekcję nieoczywistych artystów w jeszcze bardziej nieoczywistych przestrzeniach.

Białostocki Festiwal Up To Date to nieszablonowe wydarzenie, które łączy kulturę muzyki elektronicznej z hip-hopem i sztukami wizualnymi. W tym roku po raz kolejny festiwal odbędzie się na terenie podziemnych, surowych parkingów Stadionu Miejskiego oraz m.in. Opery i Filharmonii Podlaskiej, a jego muzyczny line-up to połączenie klasyków ze świeżymi trendami. Nieodłącznym elementem scen i przestrzeni festiwalowej są instalacje artystyczne autorstwa Karoliny Maksimowicz i prowadzonej przez nią Przetwórni Meblowej Białystok. To one sprawiają, że festiwal nieprzerwanie od 2010 roku nie jest monotematycznym świętem fanów elektroniki, ale wydarzeniem łączącym ze sobą na co dzień niekiedy odległe dziedziny muzyki i różne artystyczne formy wyrazu takie jak scenografie, instalacje w przestrzeni miejskiej czy murale.

Nie bez racji pozostaje stwierdzenie jednego z pomysłodawców festiwalu, Jędrzeja Dondziły, wg którego otoczenie w jakim dochodzi do kontaktu z muzyką często bywa zaniedbywane estetycznie – „m.in. w opozycji do tego nieprzerwanie od siedmiu lat dbamy o to, by muzyka szła w parze ze sztuką, ciekawym designem i była promowana w przełamujący standardy sposób. Zależy nam, by jakościowa i niebanalna muzyka poprzez kreatywną wizualnie i promocyjnie otoczkę zabierała fana w świat, gdzie uczta dla ucha idzie w parze z ucztą dla oka”.

Up To Date to wydarzenie, które od lat gromadzi w Białymstoku wielotysięczną publiczność skupiając ogólnopolską i międzynarodową uwagę. Organizatorzy festiwalu konsekwentnie podążają obraną przez siebie drogą jakości, co zawsze owocowało świetną publicznością, a co za tym idzie – atmosferą nie do podrobienia.

Podczas tegorocznej edycji ekipa z Białegostoku ponownie zaprasza festiwalowiczów do ich dość prywatnego, lecz lekko odświeżonego świata festiwalowej kreacji. Do tej pory świat ten wyrażała monochromatyczna instalacja w formie przestrzennego pokoju „Room Room”, z którą sam Festiwal nie tylko silnie się utożsamiał, ale również dzięki której stał się rozpoznawalny. W ubiegłym roku mały, przytulny pokoik został zamieniony na nieco większą przestrzeń. Festiwalowym domem stały się podziemne, kryte parkingi Stadionu Miejskiego w Białymstoku z futurystyczną architekturą i minimalistycznymi, surowymi wnętrzami. Nowa lokalizacja, zdaniem Cezarego Chwicewskiego Dyrektora Artystycznego Festiwalu, stanowi aranżacyjne wyzwanie. „Podejmujemy je z przyjemnością i jednocześnie gwarantujemy, że i tym razem odbiorcy nie będą jeść „obiadu z podłogi”, a i aperitif zostanie w odpowiednim czasie podany.”

Muzyczne dania zostaną podane na kilku niezależnie funkcjonujących scenach, których aranżacje pozwolą przenieść się słuchaczom do świata, w którym odczuwa się więcej i intensywniej. Organizatorzy nie mogli zdradzić nam zbyt wielu szczegółów w kwestii scenicznej aranżacji. Zdjęcia mówią jednak same za siebie. W tym roku szykują dla nas coś wyjątkowego.

Up To Date Festival zawsze unikał programowania swoich wydarzeń na skróty. Kluczem do osiągnięcia zamierzonego efektu nigdy nie były po prostu najpopularniejsze nazwiska. Sceną Technosoul zawładnie techno, electro i wszystko co pomiędzy, Scena T-Mobile Electronic Beats opanowana zostanie przez rap i muzykę basową, a Centralny Salon Ambientu wypełni się przestrzenną muzyką najwyższej próby. Po ośmiu latach prezentacji tego co w elektronice i rapie legendarne, najciekawsze i najbardziej fascynujące, Festiwal może dziś pochwalić się lojalną i wymagającą publicznością. Ciekawość tego, co spotka nas po dotarciu na miejsce koncertów jest jedynym z największych magnesów tego wydarzenia.